Traditoneel zeilschip Fortuna: 

Meezeilen op een traditioneel zeilschip is een geweldige ervaring en zeker op dit schip met zijn indrukwekkende tuigage.

De Fortuna is gebouwd in 1913, als Wad en Sontvaarder, voor het vervoeren van vracht van en naar Denemarken. In het begin onder zeil naar de Oostzee en later met hulp van een motor. In de jaren 60 zijn de masten eraf gehaald en voer de ‘Marita’ volledig op motorkracht.
Na een grondige verbouwing in 2005 heeft de Fortuna nog steeds de klassieke onderdelen van het schip van toen met daaraan toegevoegd een geweldige tuigage. Het dwarsgetuigde tuigage van de Fortuna is helemaal afgestemd op een zeer gevarieerd aanbod, zodat je naast actief zeilen ook lekker kunt luieren.

Tussendek en Kampanje

Het tussendek biedt veel zon- en zitgelegenheid en is door de hoge verschansing bijzonder veilig voor kinderen. Daarnaast is er boven op de kampanje ruime zitgelegenheid met een geweldig uitzicht.

Alle zeilen op een rij

Alle zeilen op een rij van voorschip naar achterdek:
Buitenkluiver
Binnenkluiver
Fok
Schoener
Grootzeil.
Aan de schoener hangen nog 3 ra’s met daaraan de Bram en de Mars.

Ra-zeilen: De ra-zeilen, Bram en Mars, aan de schoenermast zijn de paradepaardjes van de Fortuna. Als alle zeilen gezet zijn en het weer laat het toe mag je als je dat wil naar boven klimmen met een klimgordel aan en gezekerd aan het want.

Technische Kenmerken

Topzeilschoener | Scheepstype: Wad en Sontvaarder | Zeiloppervlak: 480 m² | Bouwjaar: 1913 | Lengte: 36,0 m | Breedte: 6,0 m | Diepgang:1,70 m | Hoogte: 30,0 m